آموزش غلط در مورد پروتئین

بحث در مورد پروتئین و ویتامین ها در اوائل سالهای 1900 تقریبا جدید بود. عموم مردم در حقیقت در این مورد چیزی نمیدانستند. بنابراین صنایع تولید گوشت و لبنیات از این فرصت استفاده کرده و مسئولیت آموزش توده مردم را در این مورد بعهده گرفتند. بعد از اینکه معلوم شد که گوشت و لبنیات دارای پروتئین زیادی هستند، تصمیم گرفته شد که فروش گوشت و لبنیات منافع زیادی خواهد داشت. از آن موقع 4 گروه و یا 4 تقسیم بندی غذائی توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پایه گزاری شد.  گوشت و لبنیات توانست بوسیله فشار صنایع تولید آن 2 عدد از آن 4 تقسیم بندی غذایی را بخود اختصاص دهد. آموزش های لازم در مورد آن 4 تقسیم بندی غذایی برای مدارس بطور رایگان تهیه و در برنامه های درسی گنجانده شد. البته مقدار پروتئین لازم برای بدن انسان نسبتا در سطح بالائی تائین گردید تا مصرف زیاد پروتئین و لبنیات بوسیله مردم حتمی و بخصوص منافع صاحبان صنایع گوشت و لبنیات بطور یقین تامین گردد.  امروزه اگرچه بیشتر مردم مطمئن نیستند که دقیقا پروتئین چیست و عملکرد آن در بدن چگونه میباشد، اما شستشوی مغزی توسط صنایع تولید گوشت و لبنیات بسیار موثر و نتیجه بخش بوده است. به این ترتیب که توده مردم واقعا می ترسند از اینکه پروتئین لازم به بدن آنها نرسد و تصور میکنند که کاملترین نوع پروتئین در گوشت و لبنیات موجود میباشد

حیوانات گیاه خوار از کجا پروتئین لازم بدن خود را تامین میکنند؟

حیوانات بزرگ و دارای ماهیچه زیاد مثل گوریل ها، فیل ها و گاو ها. باید از یک انسان گوشتخوار پرسید که این حیوانات پروتئین بدن خود را از کجا تامین میکنند: در مورد گوریل، آنها پروتئین لازم بدن خود را با خوردن میوه ها تامین میکنند. فیل پروتئین لازم را با خوردن  برگهای درختان تامین میکنند، درست مثل اسب و گاو که آنها هم بهمچنین. اگر این حیوانات درشت هیکل پروتئین لازم بدن خود را با خوردن علف و برگ تامین میکنند، چرا انسان نتواند بدون مصرف گوشت و تولیدات حیوانی همین کار را انجام دهد؟ اگر واقعا مصرف گوشت فقط تنها منبع پروتئین بود، پس تمام حیوانات هم باید برای زنده ماندند یکدیگر را میخوردند. حتی گیاه خوارانی که ادعا میکنند در این مورد آگاهی دارند نیز با خوردن مقدار زیاد از حد تولیدات سویا و پودر های پروتئینی مثلا سعی میکنند که پروتئین لازم بدن خود را تامین کنند. البته صاحبان تولید مواد پروتئین های گیاهی هم  تبلیغات لازم را برای شستشوی مغزی گیاه خواران بکار میبرند تا با استفاده از ترس کمبود پروتئین آنها بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. متاسفانه این تبلیغات و آموزش غلط در مورد پروتئین هنوز هم ادامه دارد

یک موضوع جالب دیگر در مورد پروتئین لازم، دوران شیردادن مادر به نوزاد میباشد. سریع ترین رشد انسان در دوران نوزادی میباشد. دلیل این رشد سریع پروتئین میباشد. بنابرین منطقی است اگر بگوئیم که نیاز بدن به پروتئین در دوران شیرخوارگی بیشتر از هر زمان دیگریست. طبیعت مقدار لازم پروتئین برای بدن نوزاد را در شیر مادر گنجانده است. اما فقط 5% از کالری شیرمادر پروتئین است. شیر مادر در ابتدا پروتئین بیشتری دارد و بتدریج پروتئین موجود در آن با رشد نوزاد کمتر میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که وقتی دوران نوزادی سپری شد، بدن انسان چندان نیازی به مواد پروتئینی ندارد. لذا همان مقدار پروتئنی که در میوه جات موجود است برای بدن انسان کافی است. تمام میوه ها کم و بیش دارای مقداری پروتئین میباشند. بنابراین به جای این سئوال که چطور میتوانیم پروتئین بیشتری به بدن خود برسانیم، باید از خود سئوال کنیم که چطور میتوانیم پروتئین کمتری استفاده کنیم. خوردن پروتئین زیادی باعث بروز بسیاری از بیماریها میشود

عملکرد پروتئین در بدن

بسیاری از مردم از عملکرد پروتئین در بدن ناآگاه هستند. پروتئین برای رشد بدن لازم است. در اولین 20 سال زندگی انسان، پروتئین سبب رشد میشود. بعد که انسان به سن بلوغ میرسد، نقش پروتئین به ترمیم بافت های بدن و جابجا شدن سلولهای از کار افتاده با سلولهای تازه، تغییر می یابد. البته اگر کسی سعی داشته باشد که ماهیچه های خودش را بطرز غیر طبیعی بزرگ بنماید، آنوقت برای این کار به پروتئین بیشتری نیاز دارد. اما اصولا عملکرد پروتئین در بدن برای تولید انرژی نمیباشد. فقط زمانی که پروتئین زیاد از حد نیاز وارد بدن میگردد و یا اینکه هیدروکربن به اندازه کافی به بدن نرسد، بدن پروتئین را برای انرژی استفاده میکند. مواقعی می شنویم که اگر کسی احساس خستگی و کمبود انرژی میکند، میگوید که "شاید پروتئین بدنش کم باشد".  که بسیار حرف نادرستی میباشد. بسیاری از آنهائی که به استطلاح در مورد تغذیه آگاهی دارند نیز موضوع پروتئین کامل و پروتئین غیرکامل را مطرح میکنند. میگویند که پروتئین کامل دارای تمام آمینواسیدهای ضروری میباشد و آن فقط در گوشت یافت میشود. این موضوع اصلا حقیقت ندارد، زیرا بیشتر میوه ها دارای پروتئین کامل میباشند. دیگر اینکه تمام آمینواسیدهای ضروری  لزومی ندارد که در یک جا خورده شود. بلکه در مدت روز با خوردن چند نوع میوه، تمام آمینواسیدها به بدن خواهد رسید. پیشنهاد من این است که بطور کلی موضوع پروتئین را فراموش کنید و با خوردن میوه و سبزیجات زیاد، مطمئن باشید که پروتئین کامل با تمام آمینواسیدهای ضروری به بدن شما خواهد رسید. بنابراین در جواب آنهائی که مرتب از من میپرسند که پروتئین بدن خود را از کجا تامین میکنم، خواهم گفت که من اصلا  نگران پروتئین نیستم

 

 

/ 2 نظر / 34 بازدید
پارسا

سلام جناب حیدری روش آقای دکتر خرسند برای هر نوع بیماری کاربرد ندارد. اگر دقت کنید چند هزار بیمار در طی این سالها به ایشان مراجعه نموده اند ولی نتایج مثبتی نگرفته اند(ممکن است بفرمایید بیماران نسخه ایشان را به درستی انجام نمیدهند ولی اینطور نیست،آمار پرونده هایی که نتیجه نگرفته اند بسیار زیاد است ) ولی اگر بیشتر دقت کنید هیچ خبری از درمان بیمارهای مغزی و عصبی نمیباشد(حتی یک مورد) زیرا درمان سلوهای عصبی و مغزی به راحتی نیست. (دقت کنید حتی یک مورد درمان پارکینسون و یا اختلال عصبی ندارد) سایت دکتر خرسند وقتی یک نفر کلیه اش درمان میشود کلی عکس و مطلب روی سایت میزند ولی وقتی ازشون بخواهید که یک نمونه درمان مثلا پارکینسون و یا ام اس معرفی کنند، پاسخ میدهند محرمانه است و نمیشود. خلاصه اینکه لطفا در زمینه درمان با این روش مبالغه کردن و با روحیه بیماران بازی نمودن خوب نیست. مخصوصا نوشتن این جمله "درمان کلیه بیماریهای صعب العلاج" تا زمانیکه هنوز درمان خیلی بیماریها با این روش صورت نگرفته در وبلاگ واقعا مبالغه است،

احمدی

ین هم نوشته ای یک بیماری که برای درمان زگیل به دکتر خرشند مراجعه کرده و شرایطش بدتر شده است http://www.khorsand.org/main/mt-comments.cgi?entry_id=1960